Jsme to, co o sobě říkáme

Autor: Zuzana Řezáčová Lukášková, zveřejněno 8. 3. 2017

Trápí vás, že něco neumíte, nejde vám to ani po absolvování deseti kurzů, nemáte se rádi a často o sobě pochybujete? Uvědomte si, jak o sobě mluvíte a změňte to. Poradíme vám jak být opravdu lepší a šťastnější.

Jsme to, co si o sobě myslíme, v co věříme a co o sobě říkáme. Kde jsme ale ty věty ve svém životě vzali? Jsou opravdu naše nebo jsme je pochytali od svého okolí a teď se s nimi snažíme nějak vypořádat? Můžeme je vůbec změnit?

Vědci zkoumají, kdy se to stane - kdy si začneme uvědomovat sami sebe. Kdo hledá, ten najde a tak zjistili, že od svých dvou let sbíráme do své mysli obrazy, které s námi nějak rezonují. Od školky pak z těchto obrazů začínáme sestavovat příběhy a v pubertě začínáme vyprávět náš vlastní příběh, přes který se identifikujeme. Začínáme věřit, že jsme nějací a že žijeme nějaký příběh. Během toho jak rosteme, slýcháme od rodičů i učitelů jací jsme, co umíme, co nám jde, co nás baví, co nám nejde a co patrně nikdy nebudeme umět.

Možná i vy dáte dohromady seznam vět typu:

  • Raději se běž učit, ty jsi takový studijní tip. Já to udělám.
  • No jo, ty jsi matematický tip a ty jazyky ti nejdou.
  • Raději zpívej jen v sebeobraně.
  • Jsi zlobivá holčička, když se takhle vztekáš.
  • Dej si těch knedlíků víc, máš je rád. 

Je pravda co se o nás říká?

A tak sbíráme podobné věty a věříme jim, protože je řekli dospělí, zkušení lidé, kteří jsou pro nás autoritou. Postupně tedy věříme, že jsme zlí nebo nejúžasnější, nemožní nebo chytří na základě toho, co o sobě slyšíme. Jak jde čas, můžeme postupně zjišťovat, že ačkoliv jsme měli čtyřku ze slohu, psaní nám docela jde. Možná se nelíbil náš styl paní učitelce, možná to bylo více o gramatice než o slohu nebo nám jen neseděla témata.

Věty z mého života...

Sama jsem dlouho po škole zjistila, že na psaní potřebuji mít "záchvat kreativity". Ve škole jsem ho během psaní slohu většinou neměla a proto jsem dlouho věřila tomu, že psát neumím a tudíž nemohu. Podobné to bylo s výtvarnou výchovou, kde jsem také nesplňovala parametry na jedničku. I tak je dneska mojí hlavní náplní práce kresba a práce s ní (jsem arteterapeutkou) stejně jako psaní článků a knih.

Podobné to bylo s jazyky. "My na jazyky nemáme v rodině vlohy." Byla věta, kterou obhajoval můj tatínek svůj odpor k němčině. Bohužel jsem si to dlouhá léta myslela a proto jsem se anglicky naučila až po vysoké škole, kdy jsem pochopila, že všechna tato přesvědčení jsou jen v mé hlavě a že nemusí být pravdivá.

Uvědomte si, co o sobě říkáte a co říkali vám

Když se zadíváte na svůj vlastní seznam vět a přesvědčení, možná dostanete vztek, co vám ti dospělí kolem vás všechno navykládali, jak vám zničili život a kde jste mohli být, kdyby to tak nebylo. Možná máte pravdu. Všichni kolem vás ale dělali to nejlepší, co v danou chvíli uměli a mohli a stejné je to s vámi. I vy jste dělali to nejlepší. I tak nyní věříte že jste… (doplňte dle svého seznamu). Co s tím?

Tři kroky jak z toho ven

Krok č. 1

Prvním krokem, jak se z tohoto zakletí dostat je uvědomění si toho, že to tak je. Sepište si věty, které si z dětství pamatujete. Uvidíte svá omezení, která si z dětství nesete, ale také svůj potenciál.

Krok č. 2

Druhým krokem je přeformulování toho, čím chcete být. Nebojte si věty přepsat a pak si je říkejte (já jsem si dlouho říkala "učím se anglicky snadno a rychle"). Buďte k sobě něžní a netlačte na sebe. Nesnažte se po sobě chtít opak hned druhý den. Uvědomte si, jak dlouho jste si říkali, že… (se anglicky nikdy nenaučím, protože jsem tupá na jazyky).

Krok č. 3

No a do třetice si začněte uvědomovat, jak o sobě mluvíte, když jste s druhými lidmi. Začněte o sobě mluvit v souladu s bodem dva a uvidíte, jak se váš život a váš životní příběh začne měnit.

Pokud vám to samotným nejde, nebojte se přijmout pomoc!

Chci s tím pomoct

Autor článku

Zuzana Řezáčová Lukášková

Arteterapeutka, která jako jediná v ČR pracuje s mandalovým diagnostickým testem.

Podobné články

Barevná mandala z rýže

Mandalová magie ve školních lavicích

Představte si malý kousek vesmíru, kde se setkává kouzlo dětské představivosti s prstem zapleteným v rýžových zrnkách. Ano, právě takto vypadá jedinečný projekt, který rozproudil energii a nadšení v ScioŠkole v Praze Dejvicích.

Číst dál
mandala detem

Společně pro děti

Opět jste tvořili se svými studenty ve školách, školkách, v práci s kolegy, na kafíčku s kamarádkou. Opět se nám sešly stovky mandal. Opět nebylo lehké vybrat z nich jen 53, které budou v našem stolním mandalovém kalendáři pro rok 2025.

Číst dál