Slovanské bohyně

Zveřejněno 25. 3. 2011 v kategorii Z našich výstav a akcí, Slovanští bohové

V pátek odpoledne venku padaly velké sněhové vločky – to se asi ještě o poslední slovo hlásila Morena před tím, než její vláda zkončí a ke slovu přijde bohyně jara Vesna. Ta se každý březen zadívá do očí bohu Perunovi, který, když ji obejme, upustí své kopí a spustí tak první jarní bouřku…

(reportáž)

Ta se každý březen zadívá do očí bohu Perunovi, který, když ji obejme, upustí své kopí a spustí tak první jarní bouřku…

"Vždy alspoň jednou ročně pořádáme setkání se slovanskými bohyněmi, které k nám neomyslitelně patří," říká lektorka s úsměvem a dodává. "Kromě bohyň se seznamujeme alespoň s některými bohy, ale s těmi jen v povídání. Zato bohyně si vždy užíváme i při kreslení, testech, relaxaci a mandalách." Snad v každé ženě je bohyně a proč ne ta slovanská?

Hlavní slovanské bohyně jsou spojené s ročními obdobími. Se zimou moudrá, ale zamračená, stará neplodná strážkyně klidu Morena, s jarem mladičká, potrhlá a věčně usměvavá Vesna, s létem zralá bohyně úrody, sytosti a hojnosti Živa. Období mezi létem a zimou, poslední období, které dlouho nemělo ani název, vše získalo milostnou aférou a lstí boha vzduchu a větrů Striboga. Ten svedl bohyni měsíce mladičkou Chors, pro čež ukradl plášť boha Radhosta (Radegast), kterého Chors milovala. Ten pak všakpožadoval trest, který, jak už to bývá, padl na hlavu ženy. Ta sice prosila milost a navrhovala, že by její dcera mohla být vládkyní období mezi létem a zimou, ale bůh Svarožic nechal nenarozené dítě rozplynout se slovy: „Toto dítě je a není, je možná jen sen, není ani plod léta, ani plod zim,“ a jeho poslední slova „plod zim, plod zim, podzim, podzim...“ opakovala ozvěna tak dlouho, až si je každý zapamatoval. A tak se o toto období, kterému po bohyni zbyl jen název, i nadále pere Živa s Morenou.

Setkání s těmito bohyněmi probíhají již třetím rokem a to poslední bylo letos v březnu (18.3.2011). Kromě povídání a kreslení jsou účastnicím k dispozici testy, díky nimž mohou zjistit, která antická a slovanská bohyně v nich převažuje. Test pro slovanské bohyně je dnes přístupný také on-line.

"Během pátečního odpoledne jsme se seznámily se slovanskými bohyněmi, věštily jsme, užily jsme si podpory ženské skupiny, pily čaj a povídaly jsme si. Také jsme se šly setkat se slovanskou bohyní v nás, se svou vnitřní ženou. Náladu z tohoto setkání jsme vložily do mandaly, kterou si každá z nás odnesla domů," vzpomíná na setkání také jedna z úřastnic.

Pátek s mandalou - slovanské bohyně