Jak být v novém roce šťastnější?

Zveřejněno 10. 1. 2017 v kategorii Nápady a návody

V období přelomu roku si často navzájem přejeme mnoho štěstí v novém roce. Jak to ale udělat?

Pocit životní spokojenosti a štěstí se u jednotlivých lidí v průběhu jejich života příliš nemění (samozřejmě s výkyvy způsobenými okolnostmi). Psychologické výzkumy ukazují, že naše štěstí je z 1/3 určeno naší genetickou výbavou, z 1/3 ovlivněno okolnostmi a z 1/3 jej určujeme my sami. I když je toto rozdělení diskutabilní (ukazuje se, že naše geny se v průběhu života lehce proměňují a také okolnosti můžeme často do jisté míry ovlivnit), důležité je, že každopádně velkou část svého štěstí tvoříme my sami. Co tedy můžete udělat pro to, abyste byli v následujícím roce šťastnější?

Více se hýbejte

Dle výzkumů je doporučená doba cvičení pro dospělého člověka 150 minut cvičení střední zátěže týdně (jedná se o cvičení, které sice zrychlí váš tep i dech, ale jste u něj schopní např. mluvit). Ideální je za týden přidat ještě 2 x 30 minut cvičení vysoké zátěže. Pokud takto pravidelně cvičíte, má to velmi příznivý účinek na vaše zdraví, ale také na pocit naší životní spokojenosti a štěstí. Fyzická námaha totiž nejen vyplavuje endorfiny (hormony štěstí) a zvyšuje produkci serotoninu, ale vede také k lepšímu prokrvení mozku a zlepšení jeho metabolismu. Následkem toho se potom nejen lépe cítíte, ale také jste kreativnější, máte pevnější vůli a lépe se soustředíte.

Některé druhy pohybu (např. jóga) jsou z hlediska působení na naši psychiku ještě účinnější, zejména pokud využívají práci s dechem, ovlivňují držení našeho těla, uvolňují přebytečné svalové napětí a napravují svalové dysbalance.

Choďte do přírody

Díky přírodě a zeleni okolo vás se můžete cítit lépe. Příroda pomáhá odbourávat stres i malátnost či netečnost. Některé výzkumy dokonce naznačují, že vysazováním stromů v určitých čtvrtích se může snížit kriminalita. Jak je to možné?

Obecně se působení zelené barvy přičítají uklidňující účinky. Pokud vyrazíte do přírody, často věnujete svou pozornost přítomnému prožívání – vnímáte okolí svými smysly (ať už se kocháte krásnou vyhlídkou či cítíte ledový vítr na svých tvářích), a tak nemáte čas na stresující myšlenky. Roli může hrát i větší množství denního světla (v porovnání s tím, když jste zavření doma či v práci), které příznivě působí na psychiku (zejména v zimním období). A v neposlední řadě můžete díky pobytu v přírodě zažívat řadu pozitivních emocí, ať už se jedná o prožitek krásy či emoci, které se v angličtině říká „awe“, česky úžas, údiv.

Abyste zažívali příznivé účinky přírody, nemusíte se vydat na celodenní výlet, ale stačí zařadit každý den malou procházku – jít přes park do práce, vyrazit na procházku se psem atd.

Pomáhejte druhým

Jedno Čínské přísloví říká: „Pokud chcete být šťastní hodinu, zdřímněte si. Pokud chcete být šťastní den, běžte rybařit. Pokud chcete být šťastní měsíc, ožeňte se. Pokud chcete být šťastní rok, zděďte velké jmění. Pokud chcete být šťastní celý život, pomáhejte ostatním.“

Psychologické výzkumy toto přísloví potvrzují. Ukazuje se, že lidé, kteří pomáhají ostatním (například jako dobrovolníci) bývají šťastnější. Pokud jste k ostatním lidem laskaví a vycházíte jim vstříc, posilují se tím vaše sociální vazby a zlepšují se vaše vztahy – lidé jsou k vám vstřícnější, přátelštější, navazujete nová přátelství atd. Kromě toho více vnímáte provázanost s ostatními a přisuzujete jejich chování lepší motivy. Zlepšuje se také váš pohled na vás samotné – vidíte sami sebe v lepším světle, jako laskavé, štědré atd.

Jednoduchý způsob, jak tento bod zrealizovat, je určit si jeden den a zkusit udělat pět dobrých skutků – jiných, než které děláte běžně. A můžete zkusit pozorovat, jak se následkem toho cítíte.

Buďte vděční

Pocit životní spokojenosti a štěstí se u jednotlivých lidí v průběhu jejich života příliš nemění (samozřejmě s výkyvy způsobenými okolnostmi).

Závěrem.....

Jak se vypořádat se stresem vám odhalí náš e-book.

Stáhnout e-book o zvládání stresu

Jaký recept na spokojenost máte Vy?