Rozplyňte se v tanci

Autor: Romana Dominika Hrbatová, zveřejněno 14. 2. 2022

„Meditace je naše vnitřní přirozenost. Je to naše bytí. Nemá nic co do činění s tím, co děláme. Nemůžeme ji získat, není to věc. Je to naše bytí. Jakmile pochopíme, co je meditace, vše je velmi jasné. Když ne, tápeme ve tmě.“

Pravidelná praxe meditace se nevylučuje s běžnou lidskou činností. Není to útěk z běžného života. Právě naopak. Život člověka, který se věnuje meditaci, plyne dál. Avšak v mnohem vyšší intenzitě – radostněji, tvořivěji, citlivěji. Meditace přináší schopnost naučit se prostě být. Být přítomný při běžných činnostech. Být ve svém středu.

Proč meditovat?

Naše mysl je neustále plná myšlenek. V průběhu života je atakována tolika podněty, že postupem času se stává zahlcenou, unavenou. Když se nám však podaří na několik hodin mysl uklidnit, stává se postupně svěžejší, mladší, kreativnější a citlivější.

Život pravidelně meditujícího člověka se v mnohém promění. Přináší do běžného života aspekty vyšší pracovní efektivity a plnosti spolu se  snížením hladiny stresu. Člověk se stává produktivnějším, sebevědomějším, je v mnohem větší harmonii sám se sebou.

Meditace pomáhá snížit napětí v těle i v mysli, vede k upravení kvality spánku, odstranění únavy, snížení krevního tlaku, posílení imunitního systému, zpomalení procesu stárnutí, zvýšení vitality a radosti ze života.

„Meditaci lze využít k nasměrování mysli na pocit štěstí.“

Je důležitá technika?

Využívání meditační techniky ve skutečnosti není meditací. Na počátku je však technika více než důležitá, protože pomáhá vyčistit mysl a připravit ji na meditaci – na stav bez myšlenek, stav spontánnosti a plného bytí.

Tu správnou meditační techniku poznáte jednoduše. Líbí se vám, těší vás. Pokud takovou techniku objevíte, ponořte se do ní. Správný čas, kdy je potřeba techniku změnit, poznáte podle svého vnitřního pocitu. Přestane-li vás daná meditační technika těšit, pak je její práce u konce.

Je lepší meditace aktivní nebo pasivní?

Obě formy meditace – aktivní i pasivní – se mohou velmi dobře vzájemně doplňovat. Při pravidelném praktikování aktivní meditace brzy pocítíte, že vám jde i sezení v tichu mnohem snadněji a také se při něm dostanete hlouběji. Jednou z forem aktivní meditace nabízí propojení klidových částí a tance.

Meditace taneční

Tanec je skvělým a nenahraditelným prostředkem pro sebeobjevování. Pokud se poddáte improvizaci v tanci, objevíte stavy, emoce, pocity a myšlenky, které jste dříve neznali. Tancem můžete vyjádřit všechno to, co nedokážete světu říct slovy. Pokud při tanci využijete rytmus, ovlivní to váš srdeční tep i dýchání, čímž se může pozitivně změnit i váš psychický stav.

„Tanec je prostředkem zkoumání života a spirituality.“

Rozplyňte se v tanci

Cyklus Rozplyňte se v tanci, který je pro vás připraven v Centru Mandala, přináší pět rozdílných meditací, v nichž máte možnost ochutnat esenci spontánního tance, řízených pohybů nebo vyluzovaných zvuků, různých kvalit dechu i absolutního soustředění se a naslouchání tichu. Můžete tak vyzkoušet různé způsoby i kvality meditačních technik a nastoupit cestu dobrodružného hledání. Možná se v těchto pěti typech skrývá právě ta meditace, která je tou pravou pro vás.

Chci zažít tuto meditaci

Autor článku

medaile

Romana Dominika Hrbatová

Tanec jako medicína – tanečně-pohybová terapie, meditace

Podobné články

mandaly kalendáře

Mandala mýma očima

S mandalou jsem se poprvé setkala asi před 14 lety. Bylo to v době, která pro mě byla trochu složitá a sužovaly mne různé zdravotní potíže, mezi nimi i úzkostné stavy.

Číst dál
mandala žena

Společně (z)měníme svět

Když přišel nápad spojit se s organizací na pomoc dětem z dětských domovů, neváhali jsme ani minutu a šli do toho. A tak vznikl projekt Mandala dětem, který letos díky vám oslavil již 11 let.

Číst dál