HLAS V NÁS - přibližujeme

Autor: Martin Nykodym Body-Psychoterapie Brno, zveřejněno 15. 4. 2012

Sebe poznávací muzikoterapeutická setkávání s názvem Hlas v nás jsou zaměřena na práci s hlasem na mnoha úrovních a tedy velmi intenzivně spojena s rozvojem tvořivosti a sebe-vyjádřením člověka.

Přijďte na ochutnávku této práce na náš minifestival Neumím a přece...

“Mám strach že mě někdo uslyší, ale bytostně toužím po tom, aby mě někdo poslouchal.

Hlavní linií a ústřední myšlenkou je vytváření chráněného prostředí, ve kterém můžeme jednodušeji vstupovat do míst ze kterých máme strach, ale bytostně toužíme je projevit - vyjádřit. Hledáme a stopujeme naše opravdové pocity přítomného okamžiku a snažíme si uvědomit co nám brání, tento stav vyjadřovat hlasem, zvukem, tónem, slovy. Hledáme způsoby jak se naladit na svůj vnitřní tón, jehož kořenem je uvědomění, že náš hlas - hlasový projev je nádherný a mocný nástroj, pramenící z naší nejhlubší podstaty. Nástroj který přímo vyjadřuje kdo jsme. A proto stopujeme tyto skryté hlasy někde v nás, které nám říkají, že to tak není - tuto lež, kterou jsme přijali.

Nacházíme bolesti a strasti, ale i blaženost, jednotu, štěstí a radost z uvědomění. Často pracujeme s jednoduchými zvukovými projevy, které se zaměřují na prožitek, ne na výkon “čí hlas je lepší, krásnější, či falešnější”. Naopak, někdy zpíváme cíleně falešně. Sami si to zkuste, zazpívat si od srdce falešně, budete překvapení jak se Vám to bude líbit, možná se i pobavíte.

Hýbeme se, tančíme, děláme energetická cvičení, pracujeme s bránicí a dechem, objevujeme své tělo a snažíme se hlas spojovat s různými místy. A to uvnitř či vně, pomocí přímého zvuku či sluchem, rezonancí, citem, dotekem. Kultivujeme kontakt s emocemi a jejich projevem, zkoumáme proč to někdy nejde, hledáme cestu jak se jich upřímně dotknout...

Rytmus je tep srdce. Hledáme jeho projev - dotek. Například při společném souznění. Všichni zpíváme jeden tón, pomocí hlásky “O”. Hlasy se spojují a vytvářejí souznění a souzvuky, dostáváme se do kontaktu se sebou, ostatními a současně něčím, co nás přesahuje. Učíme se alikvótní - harmonický zpěv a jeho různé techniky. Tento jednoduchý zpěv, nás vede k přímému zážitku harmonie, rozvíjí náš sluch, posiluje hlasivky, koncentraci a pozornost. Léčí.

Hrajeme na rozličné hudební nástroje. Nejčastěji takové které jsou plné výživných frekvencí, jako šamanský buben, didgeridoo, tibetské mísy, zvonky atp. Improvizujeme. Hledáme svou píseň daného okamžiku. Otevíráme se prostoru, kdy slova a tóny přicházejí v ten správný okamžik, zrozený pro jejich vyjádření. Učíme se věřit svému hlasu a jeho pravdě, snažíme se vzájemně podporovat a komunikovat.

Hledáme důvěru v sebe. Někdy jen nasloucháme a necháváme se unášet těmito zvuky, relaxujeme, integrujeme, meditujeme. Jsou chvíle kdy si uvědomujeme jak jsou techniky práce s hlasem, zvukem, vibracemi a pozorností léčivé. Vědomě rozvíjíme tento léčivý potenciál a hledáme souvislosti na fyzické, emocionální, mentální i spirituální úrovni. Na konci kurzu sbíráme odvahu a máme možnost předstoupit před publikum a vyjádřit svou píseň písní, “Píseň svého srdce”. Právě teď, ano právě teď, kdy jindy?

Děkuji účastníkům a všem Těm, za podporu a inspiraci při vytváření těchto léčivých kruhů.

Přijďte na ochutnávku této práce na náš minifestival Neumím a přece...

Možná i individuální práce s hlasem, zvukem, dechem, tělem, alikvótním zpěvem.

Autor článku

Martin Nykodym Body-Psychoterapie Brno

Core Energetics terapeut

Podobné články

Barevná mandala z rýže

Mandalová magie ve školních lavicích

Představte si malý kousek vesmíru, kde se setkává kouzlo dětské představivosti s prstem zapleteným v rýžových zrnkách. Ano, právě takto vypadá jedinečný projekt, který rozproudil energii a nadšení v ScioŠkole v Praze Dejvicích.

Číst dál
mandala detem

Společně pro děti

Opět jste tvořili se svými studenty ve školách, školkách, v práci s kolegy, na kafíčku s kamarádkou. Opět se nám sešly stovky mandal. Opět nebylo lehké vybrat z nich jen 53, které budou v našem stolním mandalovém kalendáři pro rok 2025.

Číst dál