Centrum Mandala - tvoříme harmonii
Mandala

Účinné techniky pro klidné bytí

Autor: Ing. Janka Kosecová, Ph.D. , zveřejněno 18. 2. 2020

Přemýšleli jste někdy nad tím, co vás udrží v přítomnosti, tedy v onom záhadném okamžiku „tady a teď“? Nejsou to myšlenky, které jsou často v minulosti nebo v budoucnosti...

Klíčem k prožívané přítomnosti je náš dech. Dech je velmi důležitým a přirozeným lékem na stres, zpracování emocí a umožňuje nám věnovat pozornost danému okamžiku.

Je to naše životní kotva a provází nás od okamžiku prvního nádechu v den narození až do posledního výdechu v den smrti. Pro spojení se s dechem vám v tomto článku postupně představím 3 možné techniky, které vás přes vnímání vlastního dechu přenesou do přítomného okamžiku. Pomůžou vám uvědomit si prožívané emoce a vypustit z těla stres.

Technika nádechů a výdechů

  1. Pohodlně se posaďte, postavte se nebo si lehněte. Ruce a nohy nechte volně u těla nebo klidně i v kontaktu s tělem. Bez křížení končetin. Oči si zavřete. Pokud vám to není příjemné, nechte si je otevřené, jen se dívejte do jednoho místa.
  2. V klidu a přirozeně dýchejte, pozorujte plynulost svého dechu a počítejte od 7 do 1. Postupně si každé číslo představte. V tomto okamžiku už vnímáte plynulost dechu a klid ve svém těle.
  3. Udělejte 7 pomalých nádechů a výdechů. Zároveň si představujte, že s každým nádechem do vás proudí čerstvá energie, klid a harmonie. S výdechem odcházejí stres, neklid a napětí. Každý nádech odpočítávejte. Po každém výdechu přesuňte svoji pozornost do jedné oblasti těla:
  • sedm – hlava, temeno hlavy a čelo;
  • šest – obličej, zejména prostor tzv. 3. oka;
  • pět – krk, ramena, paže a ruce;
  • čtyři – hrudník;
  • tři – solar plexus (2 prsty nad pupkem);
  • dva – břicho;
  • jedna – konec pánevní, boky, nohy a chodidla.

Rituál dechu

Vytvořte si svůj vlastí rituál pro každý den. Vytvořte si prostor, který bude jen pro vás. Nemusíte si plánovat přesnou dobu provedení, jenom se rozhodněte, v kterou denní dobu si pro sebe vyčleníte 5 až 15 minut. Bude to chvilka, která bude jenom vaším posvátným prostorem.

  1. Posaďte se a spojte se se svým dechem. Jenom ho pozorujte, nikterak ho neměňte a vnímejte, jak dech volně plyne.
  2. Myšlenky necháváte odplout a s veškerou pozorností sledujete volnost vlastního dechu. Vnímejte jeho intenzitu, délku. Pozorujte svůj dech bez jakéhokoliv očekávání.
  3. Pozorujte, kudy nádech plyne do vašeho těla, jak dech plyne vaším tělem a kudy výdech vaše tělo opouští. Taktéž pozorujte, jak se vám zvedá hrudník a břicho v závislosti na dechu.
  4. Pozorujte svůj dech celou svojí pozorností s lehkostí. Klidně si slovem opakujte: „pozoruji svůj dech“. Dělejte to s klidem, stejným způsobem, jako když se při svítání nad vodou vznáší mlha.
  5. Techniku po vyčleněném času ukončete a klidně se vraťte do víru běžného života.

Srkání dechu

Toto cvičení přináší okamžitou úlevu a pomáhá překonat napětí.

  1. Našpulte rty, jako když usrkáváte horký čaj. Pomalu, dlouze a intenzivně se přes ně nadechujte.
  2. Nadechněte se co nejhlouběji a pak pomalu vydechujte. Pozorujte jenom intenzitu svého dechu.
  3. Pro větší intenzitu prožívané techniky při nádechu zatněte pěsti, paže a ruce přiložte k ústům. Při výdechu pěsti a paže uvolněte a ruce položte volně podél těla (Davidji, 2019, s. 188).

Dechová cvičení je možné praktikovat kdykoliv v průběhu dne. Vyzkoušejte alespoň jedno a určitě se budete cítit více odpočinutě a spokojeně.

Tyto techniky jsou výborné pro uvolnění stresu a zpracování emocí a jsou procvičovány v různých variantách na seminářích, které vedu.

Autor článku

Ing. Janka Kosecová, Ph.D.

Nabízím individuální koučink, kurzy a semináře pro osobní rozvoj.

Další články autora

Podobné články

Mandala dětem 2019/2020

Mandala dětem již podeváté

Každý rok jdeme do tohoto projektu s velkým nasazením a touhou udělat svět alespoň trošku lepším, všem kolem nás.

Číst dál
relax

Jak si udržet duševní klid a pohodu i v době karantény

Nacházíme se ve zcela specifické situaci, na kterou nikdo z nás nebyl zcela připraven a která na nás klade nové a jiné požadavky, než na jaké jsme do této chvíle byli zvyklí.

Číst dál