Účinné techniky pro klidné bytí

Autor: Ing. Janka Kosecová, Ph.D., zveřejněno 18. 2. 2020

Přemýšleli jste někdy nad tím, co vás udrží v přítomnosti, tedy v onom záhadném okamžiku „tady a teď“? Nejsou to myšlenky, které jsou často v minulosti nebo v budoucnosti...

Klíčem k prožívané přítomnosti je náš dech. Dech je velmi důležitým a přirozeným lékem na stres, zpracování emocí a umožňuje nám věnovat pozornost danému okamžiku.

Je to naše životní kotva a provází nás od okamžiku prvního nádechu v den narození až do posledního výdechu v den smrti. Pro spojení se s dechem vám v tomto článku postupně představím 3 možné techniky, které vás přes vnímání vlastního dechu přenesou do přítomného okamžiku. Pomůžou vám uvědomit si prožívané emoce a vypustit z těla stres.

Technika nádechů a výdechů

  1. Pohodlně se posaďte, postavte se nebo si lehněte. Ruce a nohy nechte volně u těla nebo klidně i v kontaktu s tělem. Bez křížení končetin. Oči si zavřete. Pokud vám to není příjemné, nechte si je otevřené, jen se dívejte do jednoho místa.
  2. V klidu a přirozeně dýchejte, pozorujte plynulost svého dechu a počítejte od 7 do 1. Postupně si každé číslo představte. V tomto okamžiku už vnímáte plynulost dechu a klid ve svém těle.
  3. Udělejte 7 pomalých nádechů a výdechů. Zároveň si představujte, že s každým nádechem do vás proudí čerstvá energie, klid a harmonie. S výdechem odcházejí stres, neklid a napětí. Každý nádech odpočítávejte. Po každém výdechu přesuňte svoji pozornost do jedné oblasti těla:
  • sedm – hlava, temeno hlavy a čelo;
  • šest – obličej, zejména prostor tzv. 3. oka;
  • pět – krk, ramena, paže a ruce;
  • čtyři – hrudník;
  • tři – solar plexus (2 prsty nad pupkem);
  • dva – břicho;
  • jedna – konec pánevní, boky, nohy a chodidla.

Rituál dechu

Vytvořte si svůj vlastí rituál pro každý den. Vytvořte si prostor, který bude jen pro vás. Nemusíte si plánovat přesnou dobu provedení, jenom se rozhodněte, v kterou denní dobu si pro sebe vyčleníte 5 až 15 minut. Bude to chvilka, která bude jenom vaším posvátným prostorem.

  1. Posaďte se a spojte se se svým dechem. Jenom ho pozorujte, nikterak ho neměňte a vnímejte, jak dech volně plyne.
  2. Myšlenky necháváte odplout a s veškerou pozorností sledujete volnost vlastního dechu. Vnímejte jeho intenzitu, délku. Pozorujte svůj dech bez jakéhokoliv očekávání.
  3. Pozorujte, kudy nádech plyne do vašeho těla, jak dech plyne vaším tělem a kudy výdech vaše tělo opouští. Taktéž pozorujte, jak se vám zvedá hrudník a břicho v závislosti na dechu.
  4. Pozorujte svůj dech celou svojí pozorností s lehkostí. Klidně si slovem opakujte: „pozoruji svůj dech“. Dělejte to s klidem, stejným způsobem, jako když se při svítání nad vodou vznáší mlha.
  5. Techniku po vyčleněném času ukončete a klidně se vraťte do víru běžného života.

Srkání dechu

Toto cvičení přináší okamžitou úlevu a pomáhá překonat napětí.

  1. Našpulte rty, jako když usrkáváte horký čaj. Pomalu, dlouze a intenzivně se přes ně nadechujte.
  2. Nadechněte se co nejhlouběji a pak pomalu vydechujte. Pozorujte jenom intenzitu svého dechu.
  3. Pro větší intenzitu prožívané techniky při nádechu zatněte pěsti, paže a ruce přiložte k ústům. Při výdechu pěsti a paže uvolněte a ruce položte volně podél těla (Davidji, 2019, s. 188).

Dechová cvičení je možné praktikovat kdykoliv v průběhu dne. Vyzkoušejte alespoň jedno a určitě se budete cítit více odpočinutě a spokojeně.

Tyto techniky jsou výborné pro uvolnění stresu a zpracování emocí a jsou procvičovány v různých variantách na seminářích, které vedu.

Přijďte na seminář a spojte se se svým dechem!

Autor článku

medaile

Ing. Janka Kosecová, Ph.D.

Nabízím individuální koučink, kurzy a semináře pro osobní rozvoj.

Podobné články

Nový ročník Mandala dětem je tu

S velkou radostí, odhodláním a pokorou vyhlašujeme 11. ročník Mandala dětem. Je před námi nová etapa, kdy se budeme snažit pomoci co nejvíce dětem, které naší pomoc opravdu potřebují.

Číst dál
Tvoření mandal

Jsme tu díky vám!

Je to pro nás takový malý svátek. Každý rok se těšíme, až budeme moci otevřít naše pomyslné brány širokému okolí. Nejinak tomu bude i letos.

Číst dál