Centrum Mandala - tvoříme harmonii
Mandala

Jak mít víc energie? Naučte se správně dýchat

Autor: Eva Hradílková, zveřejněno 10. 2. 2017

Chcete více životní energie? Chcete se lépe soustředit? Chcete se umět zklidnit? Začněte správně dýchat! Ačkoliv se dech zdá jako něco přirozeného, většina z nás dýchá povrchně, rychle a zbytečně si tím zkracuje svůj život. Právě teď to ale můžete změnit.

Dech znamená život. Bez jídla a pití můžeme přežít několik dní, ale bez vzduchu zemřeme během několika minut. Odpovídá tomu ale naše pozornost v běžném životě? Dáváme dechu a správnému dýchání pozornost odpovídající jeho významu? Většina z nás ne. A při tom správný dech přináší více kyslíku do krve a tudíž i do mozku. Dech navíc kontroluje pránu, životní energii, což vede ke kontrole mysli. Správné dýchání tedy projasní a zklidní mysl, zlepší koncentraci a dá zbohem pocitům únavy.

Zkontrolujte, jestli správně dýcháte

Částmi dechu jsou nádech, výdech a zádrže dechu. Správné je dýchat nosem, udržet zavřená ústa a zapojit plně celé plíce hlubokými nádechy a výdechy. Při výdechu se břišní svaly stahují a bránice stoupá a masíruje srdce. Při nádechu se svalstvo břicha uvolňuje, bránice klesá a tím masíruje břišní orgány.

Soustřeďte se na výdech

Lidé si často myslí, že z celého dýchání je nejdůležitější nádech, ale ve skutečnosti je klíčem ke správnému dýchání výdech. Protože čím víc starého vzduchu vydechneme, tím více můžeme získat nádechem toho čerstvého. 

Jak a kde se naučit správně dýchat?

Řešením může být jóga, která rozvíjí mimo jiné právě náš dech. Jógová filozofie říká, že každý člověk má dán do vínku jen určitý počet nádechů a výdechů. Když je vyčerpá, pak umře. Proto je dobré umět s dechem pracovat a hlavně ho zklidnit (zpomalit). 

Zkuste to!

Dechová cvičení nás učí, jak ovládat pránu a jejím prostřednictvím i mysl, protože tyto dvě instance jsou na sobě závislé. Když se hněváme nebo jsme vystrašeni, naše dýchání je povrchní, rychlé a nepravidelné. A naopak, pokud jsme klidní a uvolnění, tak se náš dech zpomalí. To si můžete snadno ověřit. Poslouchejte chvilku nejhlubší zvuk v místnosti. Zjistíte, že soustředěním se na něco jste nevědomě zpomalili, nebo dokonce přerušili svůj dech. 

Jestliže je stav mysli propojený se způsobem dýchání, je nasnadě, že ovládáním dechu se můžeme naučit ovládat i mysl. Regulací dýchání nejen, že se zvyšuje příjem kyslíku a prány, ale připravujeme se i na meditaci a koncentraci pozornosti. Tak proč jógu nezkusit?

Namasté!

Přijďte to zažít!

Inspirováno knihou Kniha o JÓZE od Lucy Lidellové

Autor článku

Eva Hradílková

lektorka jógy zdravého pohybu a vědomého dechu

Další články autora

Podobné články

Mandaly, zentangle a tvoření pro dobrou věc

Už osmou výstavu k projektu Mandala dětem doprovázel tradičně tvořivý program. Návštěvníci si mohli vyzkoušet nejen vymalování mandal, ale i techniku zentangle nebo pískování. A zentangle si můžete zkusit i vy.

Číst dál
mandalovník prospěšný

Mandalovník prospěšný

Někdo pěstuje kaktusy a někdo fialky. My nejsme troškaři a tak máme strom - Mandalovník. Už jste o něm slyšeli? Mandalovník prospěšný je velmi vzácný druh stromu. Jeho jméno je odvozené od...

Číst dál